Gert Schouten:
‘Meer dan alleen docent zijn’
Functie: Docent Natuurkunde (Nask1), onderdeel van PIE en M&T
Achtergrond: Docentenopleiding en voorlichter in de agrarische sector
Verder denken dan eigen vak
‘Zoveel mogelijk met onze handen werken. Dat is wel het motto van de leerlingen die gekozen hebben voor PIE (Produceren, Installeren en Energie) of M&T (motorvoertuigen en transport). Echt een technische opleiding. Jongeren die deze richting kiezen, willen bijvoorbeeld installateur, monteur of magazijnmedewerker worden. Maar beseffen zich niet altijd wat de mogelijkheden zijn binnen zo’n bedrijf. Willen ze hogerop of een andere functie? Ze ondervinden dan dat ze ook de theorie moeten kennen en dus verder moeten denken.’
Afwisseling door breed lespakket
‘Ik ben binnen PIE en M&T docent Natuurkunde. Dit is een avo-vak en dus is het verplicht voor alle leerlingen. Binnen natuurkunde gaan we dieper in op onderwerpen als energie, kracht, druk en snelheid, stoffen, licht en elektriciteit. Hoe belangrijk is licht voor ons? En wat kunnen we ermee om het milieu te verbeteren? Dit zijn hele interessante thema’s binnen het vak. En toch ook praktisch, want aan bijna elk onderwerp kun je een experiment of praktisch voorbeeld koppelen. De echte praktijkopdrachten krijgen de jongeren op de werkvloer bij PIE of M&T.’
Werken met pubers is een vak apart
‘Veel leerlingen die de richting PIE volgen, hebben van huis uit al ervaring met deze sector. Ze willen de techniek of het groen in. Het leuke van deze groep is dat ze hard willen werken als ze de stof leuk vinden. Die ‘saaie’ theorie moet je dus altijd weten te combineren met praktijkvoorbeelden. En dat is ook wat het leuk maakt om met vmbo-leerlingen te werken: die combinatie tussen theorie en praktijk.
Ik vind het mooi dat de relatie met de leerlingen verder gaat dan alleen ‘docent’ zijn. Je coacht ze en praat ook met ze over andere dingen. Dat betekent dat je ook weleens te maken krijgt met leerlingen met een moeilijke thuissituatie. Binnen de afdelingen kijken we dan wat we voor deze leerling kunnen betekenen. Iedereen zet dan zijn schouders eronder.’
Meer lezen? Lees ook de verhalen van Erik, Martin en Marlijn!